Sammanfattning av enkäten

Dela gärna!

Totalt 337 personer svarade, 95 procent var män och snittåldern var 24 år. De allra flesta har följt Djurgår’n i fem år eller längre. Majoriteten av de som svarade återfinns i klacken på fotbollen och hockeyn, annars var sektionerna O och F på fotbollen respektive aktiv sittplats på hockeyn vanligast. Ungefär 60 procent av de som svarade är medlemmar i Järnkaminerna 2009.

Vad bör JK jobba med?
De mest populära svaren var “Ha en hemsida” “Anordna bortaresor” och “Ha en dialog med DIF”. Bland de öppna svaren var det många blandade åsikter, till exempel:

” Kraftigt motverka våld och andra olagligheter.”

”Sluta klia styrelsen i nacken”

”Försöka få flera personer i klacken att sjunga. Det är ju därför dom går dit.”

”ENBART arbeta med supporterrelaterade uppgifter. Vill man lägga sig i andra områden bör systerföreningar skapas. En persons/grupps åsikt är inte hela föreningens.”

Vad är JK:s huvudsakliga uppgift?
Många olika synpunkter, men den stora majoriteten anser att den främsta uppgiften för Järnkaminerna är att arbeta för stämningen och supporterkulturen på matcherna.

Vad kan JK göra bättre?
Många olika förslag, här är några av dem:

”Visa stake, var inte så PK”

”Bättre hemsida och egen butik”

”Se till att bara riktigt klackfolk hamnar i klacken”

”Sluta lägga sig i föreningens arbete”

”Visa upp ert arbete. Öppna upp lite, nu känns det väldigt slutet och toppstyrt.”

”Mycket av snacket bakom måste komma fram, för annars tror majoriteten att JK helt går i DIF:s ledband”

”Stävja ytterligheterna vid matcher, få stopp på sabotörerna”

”Allt”

Finns det något särskilt bra som JK gjort de senaste åren?
Här är några av de vanligare kommentarerna:

”Norrköpingsinvasionen”

”Bortaresorna”

”Blivit tydliga och seriösa”

”Fokuserat mer på hockeyn”

”Bra hemsida med daglig uppdatering”

Om emblemet och namnet
153 personer av 337 svarar att namnet “Järnkaminerna” är perfekt. 132 säger “ok, men Blue Saints var bättre”. På den öppna frågan om JK-emblemet är runt 90 procent av kommentarerna mycket positivt inställda till hur den ser ut.

Om hemsidan
134 personer säger att de läser allt på hemsidan. Av alternativen så är “Nyheterna på förstasidan” det överlägset mest populära enligt enkäten, 169 st röster. På nästa plats kommer bildarkivet med drygt 100 röster. DIF-surr och bloggarna får runt 40-50 röster var.

När det gäller vad folk vill ha mer av är det svårt att urskilja något tydligt. Allt dyker upp: fler bilder, fler intervjuer, fler krönikor, fler bloggar.

Om JK-forum
Ungefär hälften av de svarande är medlemmar på JK-forum, en tredjedel tycker att det bör vara JK-medlemskrav för att vara medlem på forumet. Två tredjedelar tycker att det borde vara medlemskrav för en begränsad del av forumet.

Övriga DIF-relaterade sidor som besöks regelbundet av de som svarade på enkäten är (antal röster i parentes):

DIF.se (302)
DIFhockey.se (262)
Svenskafans.com (177)
11433.net (135)
DIFbloggen.se (51)
DIFforum.se (39)
Other (17)

Sofiabladet
Två tredejedelar har läst Sofiabladet. I princip bara goda omdömen bland de som gett kommentarer. 210 personer skulle vilja se en mer utförlig medlemstidning, 185 personer säger sig vara beredda att betala för en sån.

Souvenirer
De som svarat vill se mer av framför allt tröjor och t-shirts. Mest populära motiv/teman är DIF (269 röster), Järnkaminerna (168 röster) och Hata aik (134 röster).

Järnkaminerna vill tacka alla som svarat på enkäten och vi har fått mycket att diskutera och tänkam på för att förbättra JK under 2010. Men tveka inte att höra av dig till oss om du även i fortsättningen har förslag på hur JK kan förbättras eller om du vill bidra på något sätt – vi letar alltid efter folk som kan hjälpa till med allt från att skriva för hemsidan till att ordna bortaresor. Enklast är att mejla oss på [email protected].