Uttalande om situationen med DIF Hockey

Under sommaren har ni kanske märkt att vi inte skrivit om hockeyn på JK:s hemsida. I stället har vi suttit i flera möten med både förtroendevalda och anställda i DIF Hockey. Här är vad som hänt – och vad som kommer att hända.

Bakgrund

Som många vet utifrån tidigare texter på Järnkaminernas hemsida så har JK lagt mycket tid på att föra samtal med Djurgården Hockeys kansli i syfte att åtgärda de problem vi supportrar upplevde under förra året när det gäller framför allt publik/säkerhetsfrågor och kommunikationen kring dessa. Detta har också resulterat i en i princip utebliven hausse av DIF Hockeys matcher från JK:s håll av den enkla men mycket tråkiga anledningen att vi känt att det bästa för Djurgården Hockeys framtid i stället varit att försöka lösa de knutar vi upplevt i hanteringen av supporterfrågor.

Vår grundinställning är att det som mest gynnar DIF är en aktiv och levande supporterkultur där klacken tillåts vara den publikmotor som lockar övrig publik till våra matcher, vilket i sin tur genererar intäkter som kan omsättas till bland annat spelare. Ett koncept som Järnkaminerna, DIF Hockey och många andra djurgårdare framgångsrikt jobbade utifrån under mitten av 00-talet för att få tillbaka publiken till Hovet.

Derbyproblem under 2011/2012

Under förra säsongen, framför allt runt derbyna, hamnade ett stort fokus på negativa incidenter med framför allt polisens beteende mot oss supportrar, ett beteende som många av oss upplevde förvärrades på grund av uteblivet agerande från DIF Hockey. I vissa fall eskalerade problemet delvis direkt på grund av vissa inom DIF Hockeys uppblåsning av “problembilden” runt matcherna. Detta tog hårt på många av oss som engagerar oss ideellt för DIF. När de som under de senaste sex-sju åren drivit på den otroliga publikutvecklingen föreningen haft plötsligt kände sig hotade av polisen samt inte tagna på allvar av vissa av föreningens säkerhetsansvariga eller övriga föreningsrepresentanter stod vi i Järnkaminerna som officiell supporterförening inför ett stort problem – hur får vi tillbaka känslan av att alla inom föreningen drar åt samma håll och inser värdet av en levande supporterkultur?

Vi ansåg, och anser fortfarande, att DIF Hockeys framtid i mångt och mycket hänger på förmågan att locka folk till matcherna och detta görs bäst genom att stimulera och skapa förutsättningar för vår klack. Utan denna insikt i grunden är vi rädda för att klackens attraktionskraft kommer att minska för att om några år vara tillbaka där den var i början av 00-talet. Det vore förödande för DIF.

Nuläge

I dag har vi kommit en bit på vägen i dialogen med Djurgården Hockey som utan tvekan lyssnat på JK och den kritik vi framfört gällande såväl förebyggande säkerhetsarbete, matcharrangemang och kommunikation. Det vi dock fortfarande inte är övertygade om är att vår kritik också leder till förändring. Vi hoppas slippa se framtida polisdokument där Polisen påstår att DIF begärt hårdare tag och fler poliser, när dessa sedan kostar föreningen stora pengar som med fördel hade kunnat användas till annat. Vi hoppas slippa se den ökande utvecklingen av poliser på läktarna och en säkerhetsorganisation inom DIF som inte ser problemet med det. Vi hoppas slippa höra från visiterande publikvärdar att “bara klackfolk ska visiteras”. Dessa saker ligger i DIF:s händer och det är vår förhoppning att man inser hur mycket det skadar DIF om man inte lyssnar på företrädare för den del av Djurgårdspubliken som garanterat varit en stark motor för DIF:s väg mot att bli svensk hockeys utan jämförelse bästa publiklag.

Det finns inte och kommer aldrig att finnas ett självändamål i att Järnkaminernas åsikter ska spela någon som helst roll för DIF. Djurgårdens IF:s bästa är det enda som spelar roll, och vi tror att den supporterkultur vi har när den varit som bäst är den bästa vägen för Djurgårdens IF att nå framgång på lång sikt vilket också gör att vi tror och hoppas att DIF väljer att ta itu med de problem som synliggjordes under framför allt förra året. Då kan vi supportrar sköta läktarna, vilket vi är bäst på, och föreningen fokusera på sin kärnverksamhet – att driva en framgångsrik hockeyförening.

Framtid

Med det sagt kommer vi i Järnkaminerna nu att lägga mer tid på att haussa DIF Hockey, eftersom vi tror att det är det bästa för DIF. Föreningens bästa står på spel och sejouren i Hockeyallsvenskan ska bli kort, då krävs vårt stöd till spelarna. Vi har meddelat våra ståndpunkter till anställda och förtroendevalda inom föreningen och kan nu bara hoppas att de leder till förändring och att man agerar utifrån föreningens bästa, inte utifrån vad polisen, media eller Hockeysverige för tillfället råkar tycka. Vi tror genuint på att det är DIF mot rubbet, och hoppas att det gäller alla som på olika sätt jobbar med Djurgården Hockey.

I år löper vi mindre risk för “högriskmatcher” vilket gör att de problem som funnits säkerligen inte kommer synas även om de kanske finns kvar i grunden. Detta kan vara viktigt att komma ihåg då vi, med risk för att jinxa, förhoppningsvis redan säsongen 13/14 spelar elitserihockey igen och då tvingas konfronteras med en verklighet där högriskmatcher förekommer och såväl Djurgårdens kansli och styrelse som Stockholmspolisen återigen måste välja väg när det gäller hanteringen av publik.

När det gäller tifogruppen Fabrikens arbete med och relation till DIF Hockey kommer det att komma information i en egen text. Vi ber helt enkelt att få återkomma på hemsidan angående det.

Till sist, som alltid, tar vi gärna emot synpunkter på [email protected] eller genom att ni hugger tag i någon från JK på närmaste Djurgårdsmatch. Vi är också alltid intresserade av folk som bidrar till JK:s arbete, genom allt från att skriva texter, arbeta på JK-arrangemang eller på andra sätt. Tveka inte att höra av dig om du vill engagera dig för DIF och Järnkaminerna även mellan matchdagar!

/Järnkaminernas styrelse