Uttalande om matchen Södertälje-DIF

Matchen mellan DIF och Södertälje avbröts på fredagskvällen och spelades klart inför helt tomma läktare i Scaniarinken. Vi vill med denna text kommentera det som hände under matchen samt beslutet att tömma arenan.

Till att börja med vill vi konstatera och informera de som eventuellt inte vet detta: Med rådande regelverk som finns inom svensk hockey innebär varje pyroteknisk pjäs som tänds på en arena böter till klubben på ett femsiffrigt belopp. Beroende på omständigheter och eventuella konsekvenser kan kostnaden stiga – snabbt.

DIF Hockeys ekonomi är som de flesta vet väldigt ansträngd och dessa oönskade utgifter är verkligen inget DIF har råd med just nu, oavsett vad man tycker om regelverket. Vi behöver hitta sätt att hjälpa DIF ekonomiskt, inte stjälpa.

Med detta sagt vill vi kritisera beslutet från framför allt hockeyförbundet och polisen att kollektivt bestraffa de drygt 6000 åskådarna, såväl borta- som hemmasupportrar. Vi är emot kollektiva bestraffningar och att spela matcher utan publik. Om någon begår brott på en arena är det den individen som ska stå för det – inte hela publiken.
Istället för att försöka använda sig av dialog eller de åtgärder som redan finns i bestämmelserna så valde man att aktivt missbruka sin makt. Ett uppenbart försök att vinna poänger hos allmänheten som istället bara ledde till ett stort missnöje hos alla i arenan och eskalerade situationen. Förbundets och polisens beslut saknade helt proportioner sett till vad som faktiskt hade hänt och hur stämningen var då matchen först bröts.

Vi kommer att arbeta tillsammans med DIF, andra lags supportrar och Hockeysupporterunionen för att se till att kollektiva bestraffningar som åskådarna i Scaniarinken drabbades av denna kväll inte ska vara acceptabelt i svensk hockey.

Järnkaminernas styrelse

Om du vill komma i kontakt med styrelsen går det bra att mejla till [email protected]