Stormötet som räddade Allsvenskan

Vi har ett ord på tungan när vi läser hur SEF räddat Allsvenskan. Revisionism? Fabel? Hedersstöld? Något åt det hållet. Nåja, som Djurgårdare skulle man nu kunna slå sig för bröstet och påpeka att de enda som på riktigt påpekat vad SVFF och SEF gjort fel (och det vill inte säga lite) är vi supportrar. Men så småsinta ska vi inte vara – bra jobbat Tommy Theorin, fortsätt vara vår ledstjärna i fotbollsmörkret!

28/9 och 3/10 – Dags att krossa gnaget x 2!

Det är många år sedan vi spelade ett derby mot Gnaget i Elitserien men den 28/9 är det dags igen. Det kommer bli en oerhört viktig och laddad match. Gnaget ska sättas på plats direkt och sjungas ut fullständigt i Globen. Har du inte köpt biljett än? Köp då en av de fåtal biljetterna som finns kvar i DIFs butik i Globen. Det här är en match du inte vill missa. Järnkaminerna planerar för fullt för samlingar innan matchen och gemensam färd till arenan, mer info kommer framöver.

Seger i premiären – nu väntar Challe

Seger i premiären när tuffast möjliga bortamatch väntar på lördagen. Djurgården brukar nästan aldrig vinna uppe i Örnsköldsvik mot Modo men när en lång segerlös svit där uppe bröts ifjol var det med besked. DIF krossade hemmalaget med 7-2 efter hela fem mål av Jimmie Ölvestad (ett av dem med riktigt god hjälp av Modo-backarna).

Ett helt nytt Modo med Challe bakom rodret

Ohly & Reinfeldt inför hockeysäsongen

Äntligen dags för hockey! Vi kan konstatera att årets säsong inte ser ut att bjuda på särskilt många överraskningar.

Gnaget inleder med stortorsk och glesa läktare trots mäcktiga löften om motsatsen. Inget nytt under solen.

Hv71 bojkottar Hovet. Eller kanske inte. Eller, vi säger som förra året, vem fan bryr sig? Märks det någon skillnad? Möjligen kan alla pedofiljagande snutar andas ut lite om Hv lovar att inte dyka upp.

Dags att visa vilka som är bäst på läktarna!

Säsongen 2009/2010 var det VI, vi i Hovets kurva, som var navet i det som kallas svensk ishockey. Djurgår’n hade en fantastisk säsong och vi skapade det bästa draget någonsin på en hockeyarena i Sverige. När det till slut blev final hade vi en unik möjlighet att få uppleva ett SM-guld trots att vi inledde säsongen i stort sett utan några större förväntningar på laget. När serien drar igång mot HV är situationen annorlunda. Alla har säkert stora krav både på spelet och på stämningen.

Finalrepris i premiären

2-4 i matcher efter fyra suddenförluster. Det går inte att komma mycket närmare ett guld än så. Men det var då och nu är nu. Regerande mästarna HV71 är favoriter till guldet hos de flesta även i år. I premiären får Djurgården chans till revansch. Men det blir minst sagt en tuff match.

HV71 har imponerat på försäsongen

Vi ses på Gullmarsplan!

Precis som i slutspelet i våras så samlas vi på Gullmarsplan innan hockeypremiären. Två pubar och ett Systembolag kombinerat med en stor torgyta gör det till ett perfekt ställe för ett stort antal Djurgårdare att mötas upp på.

Dra med dig polarna och ta några bärs, kom in i hockeystämningen och påminn varandra om varför HV71 är ett riktigt gnälligt och obehagligt luffargäng.

På torsdag kör vi – ALLA TILL GULLMARSPLAN!

DIF jagar femte raka i Åtvidaberg

Det var längesen som DIF hade fyra raka segrar i Allsvenskan. Närmare bestämt fem år sedan. Nu är det ett faktum efter vändningen hemma mot topplaget Örebro. Den betydde en femteplats i serien och nu finns det faktiskt en liten chans till en tredjeplats och i så fall garanterat spel i Europa League (det kan även gå med en fjärdeplats om Helsingborg vinner cupen).

Formstarkt Åtvid saknar målkungen